Szczakowa odżyje?

Udostępnij na:

szczakowa tory (Large)Polskie Koleje Państwowe kończą projektowanie przebiegającego przez Jaworzno odcinka linii Kraków-Katowice. Planowana przez PKP przebudowa stała się impulsem do rewitalizacji całego obszaru dworca kolejowego w Szczakowej oraz przylegających do niego terenów. Skoordynowanie obu inwestycji i stworzenie w tej dzielnicy Centrum Integracji Transportu daje szansę na znaczne ożywienie północnej części miasta.

Przedstawiciele PKP PLK spotkali się w ubiegłym tygodniu z Zastępcą Prezydenta Miasta Tadeuszem Kaczmarkiem, by przedstawić swoje zamierzenia inwestycyjne na najbliższe trzy lata. Z relacji inwestora wynika, że jeszcze w tym roku mają być uzyskane niezbędne pozwolenia i ogłoszony przetarg na zbudowanie od nowa całego odcinka od Szczakowej do granicy z Trzebinią. W ramach przedsięwzięcia, obok samej linii kolejowej, powstaną dwa wiadukty drogowe – w ciągu ul. Bukowskiej oraz w miejscu obecnego przejazdu na styku ulic Sobieskiego-Ks. Mroczka, a także 7-metrowa jezdnia z 3-metrowej szerokości ciągiem pieszo-rowerowym. Do projektowania skierowany został również trzeci wiadukt z drogami dojazdowymi – w ciągu ul. Ciężkowickiej. Jego budowa jest jednak planowana dopiero na 2018 r. a do tego czasu będzie funkcjonował tymczasowy przejazd w poziomie szyn.

W ramach kolejowego kontraktu powstanie również odcinek ul. Nowobudowlanych po południowej stronie torowiska – połączy on Pieczyska z południową częścią Ciężkowic, a przejazd w ciągu ul. Chocimskiej w Pieczyskach zostanie poszerzony do 10 metrów i zwiększona zostanie jego skrajnia, kolejarze zbudują również trzy przejścia podziemne – jedno przy przystanku kolejowym Ciężkowice – połączy ono perony, dwa kolejne są zaprojektowane przy ul. Klinowej i Ks. Mroczka-Budowlanych. Linia przez Szczakową, Pieczyska i Cieżkowice będzie ponadto zaopatrzona w ekrany akustyczne chroniące przed hałasem zabudowę mieszkaniową. Po przebudowie pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h. Zostanie też znacznie podniesiona prędkość wjazdu na stację Szczakowa – z 60 do 120 km/h. Dziś na wjeździe jest zbyt ostry łuk.

- Po zakończeniu przebudowy linii podróż do Katowic ze Szczakowej będzie trwała około kwadransa, a do Krakowa około pół godziny. Z powodu takiego wzrostu atrakcyjności podróży koleją podjęliśmy decyzję o przebudowie okolic dworca Szczakowa na centrum przesiadkowe – wyjaśnia Zastępca Prezydenta Miasta Tadeusz Kaczmarek. – O pieniądze unijne na ten cel będziemy aplikować w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W Urzędzie został właśnie ogłoszony konkurs architektoniczny na sporządzenie projektu „Miejskiego Centrum Integracji Transportu Szczakowa”. Planowana przez Miasto inwestycja zakłada, że obok dworca zostaną zbudowane parkingi dla samochodów, motocykli i rowerów, przystanki autobusowe zostaną zbliżone maksymalnie do wejścia na perony, a dojścia zostaną skrócone. Na nowo zostanie także zaaranżowany plac dworcowy i powstanie nowa poczekalnia z zapleczem toalet i kawiarnią. Zwycięski projekt poznamy jesienią.

- Chcemy żeby przebudowa linii kolejowej i budowa centrum przesiadkowego były ze sobą skoordynowane. Podobnie jak realizacja brakujących odcinków Obwodnicy Północnej – dzięki której dojazd do dworca w Szczakowej z innych części miasta będzie omijał Górę Piasku i centrum Szczakowej – tłumaczy prezydent Kaczmarek. - Jeśli plan ten uda się zrealizować, już za kilka lat Szczakowa ma szansę stać się ponownie głównym centrum komunikacyjnym dla całego Jaworzna, a sama dzielnica zacznie tętnić życiem.

Autor: (ipra)

Lista komentarzy:

  1. Szczakowa
    28 lipca 2014 at 21:38

    Czyzby zblizaly sie wybory?hahahe

  2. anonim
    29 lipca 2014 at 07:48

    „7-metrowa jezdnia z 3-metrowej szerokości ciągiem pieszo-rowerowym”
    Wychodzi na to, że ta jezdnia będzie jednokierunkowa bo jak na 4 metrach zmieszczą sie np. 2 autobusy ?

  3. Oldboy
    30 lipca 2014 at 09:29

    Prezydent Kaczmarek rozmawiał z PLK a powinien rozmawiać z IC, PR czy KŚ bo to oni zdecydują czy uruchamiane przez nich połączenia będą przewidywały zatrzymanie pociągu na stacji w Szczakowej – nie bez powodu zwiększa się prędkość wjazdu na stacje – gdyby pociągi miały się tam zatrzymywać to nie rozwijały by prędkści 120 km/h bo musiały by ostro chamować. Nie jest tajemnicą że te pociągi które będą pokonywać odcinek Jaworzno-Kraków w pół godziny nie będą zatrzymywać się na stacji o marginalnym znaczeniu natomiast pociągi regionalne z uwagi na koniecznosć zatrzymywania się na każdej stacji pojadą z inną prędkością i raczej nie będzie to alternatywa dla komunikacji autobusowej. Budowanie centrum przesiadkowego na podstawie informacji o tym że remont E-30 trwa i skończy się za kilka lat świadczy o totalnym braku wiedzy i oderwaniu władz miejskich od rzeczywistości.

  4. kermit
    30 lipca 2014 at 12:27

    Stacja Szczakowa pozostaje stacją kolejową. Ciężkowice zostaną zdegradowane do przystanku kolejowego. Pociągi Kraków-Katowice zatrzymywać się będą w Mysłowicach, Jaworznie, Trzebini i Krzeszowicach. Jedynie co może nas ominąć to pociągi międzynarodowe.
    Przewoźnicy sami jeszcze chyba dokładnie nie wiedzą kogo i za ile będą wozić między Krakowem a Katowicami.

    Ciekawostka: wymiana pasażerów w Elfie trwa poniżej minuty. Przyspieszenie w przypadku Elfa wynosi 1,2 m/s2. Co oznacza, że po kilkuset metrach może już pruć z prędkością szlakową. Nie ma więc powodu by toczył się na wjeździe i wyjeździe ze stacji przez półtora kilometra 60 km/h. Na całym odcinku zatrzymanie się na czterech stacjach doda do czasu podróży sześć minut. Zaledwie.

  5. obserwator
    4 sierpnia 2014 at 20:27

    Do Kermita !
    Pociągi miedzynarodowe już omijają Szczakową !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.